Monday 19 November 2012

Pandanglah Dan Bacalah dengan Mata Hati

Assalamualaikum dan selamat petang. 

Syukur alhamdulillah, kerana urusan walimatul 'urus saya dan suami telah selesai. hampir 20 hari menjadi isteri Zulkhairi Kasim. Saya tahu masih ada suara-suara di belakang yang mengatakan saya wanita yang tidak baik kerana telah mengaibkan bekas suami di FB. Saya seorang ibu yang tidak baik kerana telah mengaibkan nam
a baik bapa anak-anak saya. Dan ada yang berkata, tidak takutkah saya tidak akan diampunkan oleh bekas suami di akhirat nanti.

Allah lebih tahu apa niat ketika saya menulis dan kenapa saya menulis. Kepada yang menyangka, anak-anak saya merasa malu sebab kononnya bapa mereka diaibkan, saya rasa mereka sangat tersilap besar...kerana saya telah memberitahu anak2 saya, maafkan ibu kerana ibu terpaksa mengorbankan nama baik ibu juga kerana ingin membantu mereka yang senasib dengan ibu. Ibu mahu memberikan semangat kepada kaum wanita yang senasib dengan ibu. ibu hanya mahu memberikan peringatan dan nasihat kepada kaum lelaki dan suami agar jangan mensia-siakan isteri mereka. kerana bukan semua wanita itu hatinya seperti kerak nasi yang mudah lembut bila terkena air.

Apa sangatlah aibnya kalau dibandingkan dengan Nurul Izzah anak sulung Anwar Ibrahim yang menghadapi berbagai2 ujian bersama ibunya Dr Wan Azizah. Bezanya, keluarga Dr Wan Azizah diuji kerana dunia politik mereka. Mereka yang hebat dan orang-orang yang baik memang memandang saya sebagai wanita yang mengaibkan bekas suami. Tapi bagi orang yang sedang dalam masalah dan dilanda derita, mereka membaca tulisan2 saya sebagai pemberi semangat kepada mereka.

Kepada yang mengatakan saya tidak akan diampunkan oleh bekas suami, terpulanglah. Logik juga kalau seorang bekas isteri, mengaibkan bekas suaminya.Tapi lebih berdosa besar rasanya jika seorang isteri mengaibkan suaminya ketika masih bergelar suami isteri. Lebih besar dosa seorang suami atau isteri menzalimi pasangan mereka semasa masih bergelar suami isteri. semua tu saya serahkan kepada Allah. Yang ingin membuat penilaian masing2 tu, terpulanglah.

di sini saya sertakan satu mesej yang dikirmkan kepada saya di inbox. DEMI ALLAH, ini adalah mesej dari seorang rakan Fb saya dan bukannya rekaan saya. bacalah dengan mata hati dan fikirkanlah sendiri.

Assalamualaikum Madam Fauziah yang dirahmati Allah,

Sejak berkenalan dengan Madam melalui bingkisan-binkisan Madam di laman FB, terasa begitu bersemangat meneruskan kehidupan ini.

Saya seorang ibu tunggal kepada 3 orang anak. Berusia 37 tahun, sedang menyiapkan tesis PhD dalam bidang Pendidikan Bahasa Arab. Sudah masuk tahun kelima menjadi pelajar Phd di.....
Agak lambat menyudahkan penulisan kerana selalu jatuh dan bangun dengan dugaan kehidupan.

Membaca tulisan Madam seperti mendapat nafas baru dalam kehidupan. Lama saya merasa rendah dengan title 'janda' ini. Title 'ustazah' dan 'janda' seakan sukar untuk saya gandingkan. Self esteem kian hilang ditambah keletihan mengurus anak2 sendirian.

Terima kasih Madam, saya ucapkan daripada lubuk hati. Membaca kisah madam kadang-kadang seperti membaca kisah hidup sendiri. Dulu selalu menangis sendiri mengenang diri yang sendirian di Terengganu, jauh dari mak ayah, menguruskan anak2 sendirian. Tapi kini yang ada hanya airmata bahagia. Bahagia kerana terpilih untuk menerima ujian ini. Bahagia kerana yakin dengan jalan yang dipilih ini.

Terima kasih Dr , atas semangat, motivasi dan inspirasi. Doakan saya segera menyudahkan PhD. Tak sabar nak menyumbang lebih lagi bila selesai belajar nanti :)

Sekali lagi, Terima Kasih Terima Kasih Terima Kasih.
Juga, Tahniah & Selamat Pengantin Baru DR! بارك الله لكما وجمع بينكما في خير

Wassalam
Madam/dr Fauziah.

0 comments:

Post a Comment