Tuesday 27 November 2012

Nasihat dan teguran saya untuk semua wanita dan lelaki Islam yang mewarnakan rambut mereka.


Assalamualaikum dan selamat pagi. 

Syukur kerana masih diberikan peluang untuk menghirup udara pagi ini di dalam keadaan masih Islam dan beriman kepada Allah. Semoga nikmat yang paling besar ini tidak disia-siakan dan akan terus disuburkan dengan amalan-amalan yang dicintai oleh Allah dan Rasululllah s.a.w.

Setiap hari saya pasti akan terjumpa dan bertembung dengan orang Islam yang mewarnakan rambut mereka. Kebanyakannya adalah wanita dan ada juga dari kalangan kaum Adam yang mewarnakan rambut. Setiap kali terlihat mereka ini hati saya sangat terusik dan akan berkata, "kesiannya mereka ini. Tahu kenapa saya kata kesian?

Sebab pertama, apabila kita mewarnakan rambut dengan pewarna yang dibuat daripada bahan kimia, apa yang berlaku ialah pewarna itu akan membentuk satu lapisan (coating) pada rambut kita. Apabila berlaku coating, maka air tidak akan sampai ke lapisan rambut kita. Bila air tidak sampai ke lapisan rambut kita, apa yang akan berlaku? Apa kesannya ke atas mandi wajib? Bukankah mandi wajib itu syarat sahnya mesti membasahkan seluruh kulit dan rambut? 

Kalau mandi wajib kita tidak sah, apa yang akan berlaku kepada solat kita, puasa kita? tidak kiralah solat wajib atau solat sunat, puasa wajib, atau puasa sunat. Kalau mandi wajib kita tidak sah, apa pula hukumnya setiap kali kita memegang al-Quran?

Meminjam beberapa paragraph ayat dari website Jabatan Agama Islam Selangor atau JAIS, 
"Islam adalah agama yang mementingkan kebersihan dari kecantikan. ini selaras dengan sabda nabi SAW yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kecantikan dan ia bersih dan sukakan kebersihan". Oleh yang demikian, perbuatan mewarnakan rambut selain daripada warna hitam adalah harus dengan syarat pewarna tersebut tidak mengandungi bahan-bahan najis dan telap air serta tidak bertujuan untuk menunjukkan kecantikan kepada orang lain. 

Telap air maksudnya pewarna itu tidak membentuk satu lapisan di atas rambut kita. Ia berbeza dengan inai yang sebati dengan rambut atau kulit kita dan tidak membentuk satu lapisan yang menghalang air sampai ke rambut atau kulit atau kuku kita.

Ulama telah bersepakat mengharuskan mencelup warna rambut dari warna hitam ke warna lain seperti merah dan lain-lain, samada dengan inai dan apa jua pewarna yang dibenarkan syarak. Mereka semua berdalilkan dengan hadith-hadith riwayat An-Nasaie, At-Tirmidzi, Ahmad, dan Muslim. Hampir kesemuanya mempunyai sanad hasan dan shohih dengan perawi yang thiqah. Bagaimanapun ia tertakluk dengan syarat berikut :- 

1- Pewarna tersebut bukannya jenis yang kekal, jika tidak ia dikira mengubah ciptaan Allah SWT yang diharamkan. 
2- Menggunakan pewarna yang suci dan halal dan mesti telap air.
3- Tidak mengakibatkan mudarat terhadap kesihatan individu. Seperti Kanser, kekeringan rambut dan merapuhkannya, atau alergik ataupun mudarat terhadap janin akibat bahan kimia pewarna tadi. 
4- Memutihkan rambut iaitu dengan mengikis warna hitamnya dengan tujuan utk menghasilkan warna baru rambut yang lebih cantik, adalah makruh. kerana ia menukar ciptaan asal Allah.

HUKUM MENCELUP UBAN PUTIH KE HITAM 
Ulama telah berbeza pandangan dalam hal ini seperti berikut :- 

1. Makruh 
Ia adalah pandangan Mazhab Maliki, Abu Hanifah, sebahagian ulama Syafie seperti Imam Ghazali, Al-Baghawi. 

Tetapi kiranya ia dibuat untuk tujuan menakutkan musuh di dalam peperangan ia adalah HARUS. 

Dalil mereka : 
a) Sabda Nabi SAW : "Tukarlah ia (warna rambut, janggut & misai ) dan jauhilah dari warna hitam" (Shohih Muslim) 
b) Berkata Ibn Umar ra : "Kekuningan pewarna para mukmin, kemerahan pewarna para Muslimin, Hitam pewarna puak Kuffar" (Riwayat At-Tobrani, Al-Haithami) 

c) Nabi SAW bersabda : "Barangsiapa yang mewarnakan rambutnya dengan warna hitam, nescaya Allah akan menghitamkan wajahnya di akhirat kelak" (Al-Haithami, bagaimanapun Ibn Hajar berkata seorg perawinya agak lemah, bagaimanapun rawi tersebut diterima oleh Imam Yahya Mai'en dan Imam Ahmad) 

d) Dalil aqal, ia dikira suatu penipuan. 

2. Haram
Ia adalah pandangan Mahzab Syafie. Dikecualikan kiranya utk jihad. Mereka berdalil dengan dalil kumpulan pertama tadi. 

3. Harus tanpa Makruh 
Ia adalah pandangan Imam Abu Yusof dan Ibn Sirin. 

Dalil mereka : 
a) Sabda Nabi SAW : "Sebaik-baik pewarna yang kamu gunakan adalah warna hitam ini, ia lebih digemari oleh isteri-isteri kamu, dan lebih dpt menakutkan musuh" (Riwayat Ibn Majah, bagaimanapun ia adalah hadith Dhoif) 
b) Diriwayatakan bahawa sahabat dan tabi'ein ramai juga yang mewarnakan rambut mereka dengan warna hitam. Antara Sa'ad, ‘Uqbah bin ‘Amir, Az-Zuhri dan diakui oleh Hasan Al-Basri. (Lihat Fath al-Bari, Majma' az-Zawaid dan Tahzib al-Athar oleh At-Tabari)

Suka disebutkan di sini setiap mazhab mempunyai dalil masing-masing yang tidak dpt disebutkan kesemuanya di sini, demi meringkaskan tulisan ini. 

Kesimpulan Hukum 
Akibat terdapat zahir hadith dan athar yang bertembung antara satu sama lain, maka fuqaha mengambil jalan membuat takwilan bagi menggabungkan hadith-hadith ini. Ia seperti berikut :

a) Hadith larangan adalah menujukan kepada larangan penipuan umur yang tua akibat tua dan uban maka dihitamkan bagi kelihatan lebih muda. Tidak kira dari kalangn lelaki mahupun perempuan. Ia dilarang oleh Islam.

b) Adapun hadith yang mengharuskan adalah dalam keadaan dan sebab2 yang diiktiraf oleh syarak, seperti perang bagi menakutkan musuh, ataupun ia tidak mengandungi unsur penipuan, seperti merawat penyakit dan lain-lain.

Nota saya.

Sebagai seorang isteri, kesiankanlah suami kita kerana kalau amal ibadat kita tidak sah kerana mewarnakan rambut, maka suami juga akan turut menanggung dosa tersebut. Kepada para suami pula, berhati2lah kalau nak menyuruh isteri anda mewarnakan rambut. Kepada para ibubapa pula, nasihatilah anak2 kita yang mahu mewarnakan rambut mereka. 

Bersyukurlah dengan nikmat pemberian Allah yang memberikan kita rambut yang cantik berwarna hitam. Kepada yang telah beruban, kalau tidak mahu kelihatan terlalu putih rambutnya, gunakanlah inai untuk mewarnakan rambut. Dan tidak akan timbul soal menunjukkan kecantikan kalau semua wanita Islam itu bertudung atau berhijab.

Kata nenek saya, kalau orang menegur dan menasihati kita, maknanya orang tu sayangkan kita. semoga sahabat2 saya dan pelajar2 saya faham kenapa saya menegur tentang mewarnakan rambut pagi ini.

Wassalam.
Madam/Dr fauziah

0 comments:

Post a Comment