Sunday 4 November 2012

Basikal Amjad hilang

Pukul 2 petang, anak saya Amjad, 10 tahun memberitahu saya, "Ibu, basikal kita dah hilang. sapa ambik?" Baru saya ingat malam tadi saya terlupa nak rantai pagar rumah. Basikal baru yang ada suspension dan baru dua bulan beli dan masih berkilat-kilat dah hilang. Hmm, tak apalah dah bukan rezeki kita, niatkan saja jadi sedekah untuk pencuri tu. mudah2an, kalau dia jual basikal tu, duit yang dia gun
a untuk beli makanan tu jadi pahala sedekah. kalau pencuri tu guna untuk pergi kerja, saya halalkan juga dan moga jadilah wakaf untuk dia. Tapi kalau dia curi basikal tu dan guna untuk beli dadah, biarlah dia berjawab dengan Allah di akhirat esok. nak marah2 pun tak guna, benda dah jadi dan dah tak ada.

Pukul 6.30 petang, pergi berjumpa abang ngah di asrama untuk hantar alat2 tulis sempena menyambut SPM esok. Subjek pertama, Bahasa Malaysia. Saya cukup risau dengan Bahasa Malaysia penulisan anak2 saya. semuanya tidak cukup ummph kerana tidak banyak membaca seperti ibu mereka. Tapi kalau bab mathematik pulak,ibu mereka thumbs down. bukan thumbs up. Masa ambil SPM 1984, saya dapat BM A1 tapi matematik P7, sekadar lulus saja. Syukur, kalau math pun saya score, agaknya saya dah dapat A Level dan buat degree di UK. kalau pergi dalam keadaan dada dan minda yang kosong tanpa tarbiyyah, di manalah agaknya saya sekarang.

Balik dari melawat angah, saya dan anak2 (Adik ti dan amjad) singgah sembahyang mahgrib di masjid as-Syakiirin, Gombak. Saya memang sangat suka solat di masjid ni sebab keadaan masjid yang sangat friendly user. Bilik air dan bilik wudhunya sangat dekat dengan jalan ke ruang solat utama. Malam ini rezeki saya dapat mendengar ceramah seorang anak muda yang sedang belajar di Mesir dan akan ke sana semula bulan disember ini. Ceramah bertajuk "bagaimana kita mencintai Rasulullah s.a.w". Selesai ceramah, berpeluang pula solat isyak berjemaah berimamkan anak muda ini. Allahu rabbi....sedapnya bacaan dia. selesai solat isyak, ramai juga para ibu yang meneruskan solat hajat untuk anak2 yang bakal mengambil SPM esok.

Para jemaah juga membuat kutipan derma untuk anak muda ini yang akan kembali ke mesir untuk melanjutkan pelajarannya. Satu perkara yang aneh, bulan lepas, selepas solat asar berjemaah, ketika pengumuman dibuat untuk siapa yang mahu menderma untuk pelajar ini, saya tidak sempat berjumpa dia. Tapi malam ini sekali lagi saya bertemu dengan pelajar ini dan siap solat berjemaah dengannya. Ini yang dikatakan rezeki, kalau memang sudah ada niat untuk menderma kepada dia, akhirnya Allah temukan juga saya dengan pelajar ini. tersentuh hati saya ketika imam muda ini membuat permintaan kepada jemaah masjid, "doakan kami semua yang belajar di sana dapat menghabiskan pelajaran secepat mungkin dan balik menyambung perjuangan di sini."

Kepada semua pelajar yang sedang belajar di mana saja, ingatlah bahawa belajar dan menuntut ilmu itu adalah satu perjuangan dan jihad. kata imam muda ini tadi, "Kalau cintakan rasulullah, belajarlah kerana menuntut ilmu itu satu tuntutan agama, kalau cintakan rasulullah s.a.w, hidupkanlah akhlak baginda yang terpuji di dalam hidup kita. Kalau cintakan rasulullah s.a.w, jadilah suami dan isteri yang mengikut sunnah rasulullah. Rasulullah s.a.w pernah menangis 3 hari 3 malam kerana sedih mengenangkan ramai umatnya yang akan ke neraka. Kalau boleh baginda mahu membawa semua umatnya ke syurga."

Bagaimana pula dengan akhlak kita? adakah kita ini ikhlas seperti doa yang menyebut, "Ya Allah ya Tuhan kami, berikanlah kebaikan kepada kami di dunia dan di akhirat dan jauhkan kami dari seksa api neraka.'

Wassalam dan selamat malam.

0 comments:

Post a Comment