Monday, 5 November 2012

Artikel terakhir tentang dia yang sudah menjadi sejarah


Assalamualaikum dan selamat pagi. 

Syukur kerana diberikan Allah kesempatan dan peluang untuk terus hidup sehari lagi. Semoga masa dan kesempatan yang diberikan oleh Allah ini akan memberikan kita peluang untuk membaiki diri, untuk memuhasabah diri, untuk mencari redha Allah s.w.t. Apabila saya menulis tentang 'kenapa saya menunggu 20 tahun 
untuk berpisah dengan bekas suami," macam2 komen dan reaksi yang saya terima. Tapi komen yang paling menarik ialah cukup2lah Dr Fauziah menulis tentang bekas suami, lupakan apa yang berlaku dan tumpukan saja kepada rumahtangga yang akan dibina."

Adakah hanya kerana saya sudah menemui insan yang saya yakin boleh memberikan kebahagiaan dan membawa saya ke jalan yang Allah redhai, maka saya perlu berhenti memberikan semangat kepada orang lain? Adakah hanya kerana saya akan bernikah dua hari lagi, maka saya perlu melupakan kawan2 saya yang masih menderita dalam diam? Adakah kerana saya akan meninggalkan title ibu tunggal dan janda yang dipandang hina itu maka saya perlu melupakan mereka yang senasib dengan saya? TIDAK...saya sesekali tidak akan meninggalkan mereka dan tidak akan membiarkan mereka terus bersedih walaupun saya mungkin akan bahagia selepas ini. Kerana saya sangat yakin, hidup ini bukan hanya untuk diri kita, bukan hanya untuk keluarga kita, tapi untuk orang lain, dan paling penting adalah untuk Islam, untuk Allah dan Rasul s.a.w yang kita cintai.

Ada yang menuduh saya, wanita yang ego dan sebab itu saya patut diceraikan, walhal saya sudah menyebut, saya yang meminta dilepaskan. Saya dan bekas suami memang berpisah dengan cara baik, tapi apabila dia bernikah lain..saya ditohmah dengan berbagai2 tuduhan termasuk saya adalah isteri yang tidak mengenang budi, tidak tahu bersyukur,dan paling berat ada yang menuduh saya menghalau suami dari rumah. Biar saya sudahkan cerita saya, saya meminta dilepaskan dengan baik dan saya memberitahu bekas suami saya, "tolong lepaskan saya dengan baik kerana saya sudah tidak mampu mencintai awak, sudah tidak mampu ikhlas terhadap awak."

Tiga kali saya meminta dilepaskan dengan baik dan setiap kali saya minta, dia menyebut ayat, "kalau awak nak dilepaskan, awak pergilah sendiri ke mahkamah." kalau awak nak dilepaskan, awak pergilah filekan sendiri" dan "kalau awak nak dilepaskan, awaklah yang mulakan file kes." Mungkin dia menyangka saya perempuan yang suka sebut ceraikan saya, ceraikan saya..tapi bila diceraikan, menangis tidak berlagu. Dan kalau berlagu pun, cuma lagu sendu yang meruntun jiwa. Tapi saya bukan dari species tu, tapi saya dari jenis yang bila saya kata nak berpisah, memang saya nakkan perpisahan. Bila saya katakan saya tidak cintakan awak lagi, memang maknanya sudah tidak cinta di hati saya walaupun sezarah. 20 tahun bernikah, saya tidak pernah menyebut perkataan bencikan dia, tapi sejak akhir2 ini timbul perasaan benci kerana saya menerima tohmahan kerana dia hanya berdiam diri. Yang diam itu selalu disangkakan baik dan betul.

Ramai yang kata, perempuan macam Dr fauziah yang suka berhujjah itu memang layak dibenci suami atau bekas suami. Hakikatnya, dia tidak pernah membenci saya. Selepas saya membawa pulang saman mahkamah ke rumah dengan tangan saya sendiri dan meletakkannya dia atas meja makan, dia terduduk dan menangis. Pertama kali saya melihat bekas suami saya menangis sesungguh hati dan meminta maaf berkali-kali. dan ketika menunggu hri perbicaraan, saya menyambut hari lahir yang ke 44, dan itulah kali pertama saya mendapat hadiah kek yang bertulis, "Selamat Hari lahir untuk Isteri Tercinta." Tapi hati saya sudah tidak ada perasaan gembira melihat kek itu. Anak2 yang beriya meminta saya memotong kek..tapi saya katakan, "adik ti potonglah. ibu tak mahu."

Selepas perbicaraan dan hakim menjatuhkan keputusan membatalkan surat nikah yang dikeluarkan di Pulau Pinang pada 27.5.1990, ketika saya berusia 23 tahun, saya ingin menangis, tapi air mata saya tidak keluar waktu itu. Terasa seperti saya mendapat satu hadiah yang amat besar maknanya dan dalam masa yang saya tahu saya akan menggalas title janda yang dibenci oleh orang2 yang hebat hebat dan mulia. Semasa dalam eddah, bekas suami merayu minta rujuk semula, tapi saya katakan saya tidak akan rujuk dengan awak. Dan kalau saya kembali kepada awak, saya akan kembali dengan lafaz akad yang baru (bernikah semula). Dan hampir setahun bercerai, saya hampir menerimanya semula kerana kesiankan anak-anak yang perlukan seorang ayah. Kesian melihat anak2 yang akan berwajah sayu bila melihat anak2 jiran bermain badminton di depan rumah dengan ayah mereka. Sayu melihat anak2 memandang ayah orang lain seperti memandang ayah mereka. Hampir tekad menerima bekas suami dan dia sudah pun memberikan saya sepasang baju sutera yang dibelikannya di Langkawi dan RM500 untuk saya membeli cincin. Tapi tiba-tiba dia memberitahu saya, " Sekarang kita dah sama pangkat, saya akan ditukarkan ke Labuan. kalau saya ke Labuan, saya akan balik sebulan sekali."

Saya terduduk kerana saya mahukan seroang suami yang akan berada di sisi saya dan anak2. Saya mahukan seorang suami yang akan menemankan saya ketika saya balik kampung atau outstation. Saya mahukan seorang suami yang boleh membantu saya yang sudah kelelahan dan kepenatan kerana saya sudah menjalankan tugas2 seorang suami sejak saya mendapt lesen kereta pada tahun 1993. Saya mahukan seorang suami yang akan bermain dengan anak2 di petang hari atau di hari Sabtu dan Ahad. Dan waktu itu saya tahu, Allah sedang memisahkan kami kerana itulah doa saya selama 20 tahun, "Kalau dia satu2 jodohku di atas dunia ini, timbulkanlah semula rasa cinta kepadanya, dan seandainya hidup bersamanya hanya akan membawa keburukan, tolonglah pisahkan kami dengan caraMU sendiri ya Allah."

Ya....akhirnya kami dipisahkan kerana kedudukan dan pangkat barunya. Ramai yang berkata, tengok....walaupun bekas isteri dia kata dah tak cinta kat dia, tapi dia tetap dapat naik pangkat. Bagi orang yang meliht dengan mata kasar, itu satu anugerah kepada bekas suami saya. Betul anugerah untuk dia dan anugerah juga untuk saya kerana bila saya tahu di akan ke labuan, saya tahu saya memang tidak perlu berfikir lagi untuk terima dia ataupun tidak. Pernah terdetik di hati saya, "rugilah kalau tolak bekas suami yang dah naik pangkat, entah2 esok dia akan dapat pangkat dato', kau boleh jadi datin." Tapi saya cepat2 istighfar dan mengatakan, saya bernikah kerana Allah, saya bercerai pun kerana Allah dan saya menolak dia sekali lagi pun kerana Allah. saya tidak akan terima dia hanya kerana dia ada pangkat besar, gaji besar, dan akan pakai kereta besar. Saya tidak akan pandang semua tu kerana saya hanya mahu hidup dengan orang yang saya yakin akan bahagiakan saya dan saya akan bahagiakan dengan cinta saya.

Akhirnya 1 Syaaban saya memberitahu dia, saya tidak akan menerima awak lagi. Awak carilah wanita lain yang akan membahagiakan awak dan disyangi oleh keluarga awak. Duit RM500 yang awak bagi tu saya akan gunakan untuk bayar cukai pintu rumah awak ni, saya akan gunakan untuk bayar duit bil letrik dan astro. saya tidak akan ambil duit awak ni. baju sutera yang pertama kali awak belikan untuk saya ni, saya akan berikan kepada anak sulung kita. Saya tidak akan memakai pakaian yang dihadiahkan oleh awak."

Bila dia bernikah bulan lepas, saya dan anak2 langsung tidak diberitahu, dan itulah puncanya saya bangun untuk bersihkan nama saya, dan bersihkan nama dia serta isteri barunya. Saya tidak mahu orang memfitnah isteri barunya, saya tidak mahu orang mefitnah dia dengan kata2, "masa susah dengan isteri dulu, tapi bila dah senang dan naik pangkat, cari anak dara dan ceraikan dr fauziah." Tidak, saya tidak izinkan orang memfitnah dia walaupun terlalu banyak keperitan yg saya lalui tetapi saya tidak boleh kongsikan bersama di sini. Saya tidak izinkan sesiapa pun memfitnah isteri barunya. itu sudah jodh mereka, saya hanya mampu berdoa dari jauh, semoga dia tidak mengulangi kesilapannya ketika menjadi suami saya dulu.Semoga keluarganya tidak melakukan perkara2 yang sama kepada menantu baru mereka.

Saya masih ingat, saya pernah berkata kepada dia, "Awak berubahlah sebelum saya pergi ke mahkamah dan menuntut hak saya untuk hidup bahagia. Sekali saya keluar dari hidup awak, saya tidak akan berpatah balik lagi. dan ingatlah, kalau saya keluar nanti, saya tidak akan ambil apa-apa harta awak dalam rumah ini. Saya hanya akan bawa anak2 dan apa yang saya beli dengan duit saya saja. Saya akan keluar dari rumah ini bila saya dah bernikah lain. jangan bimbang, saya tidak akan tuntut apa-apa dari awak di dunia dan di akhirat."

Untuk akhirnya, saya ingin memberitahu bekas suami saya, saya halalkan segala hak saya yang awak abaikan selama ini. Saya halalkan setiap titis airmata saya kerana kata-kata dan perbuatan awak yang melukakan hati saya selama ini. Saya hanya harapa awak akan bertanggungkawab pada anak2. Kalau sekali saja awak abaikan hak anak-anak, saya akan bawa awak ke muka pengadilan. Selamt berbahagia bersama isteri baru awak dan bakal anak2 awak. Kalau mahu berjumpa anak2, datanglah dan bawalah mereka ke Labuan, masalah sekarang, mereka yang tidak mahu berpisah dengan saya. Saya tidak akan dan tidak pernah memburukkan awak di mata mereka.

Doakan juga kebahagiaan saya bersama bakal suami saya. Walaupun dia hanya mempunyai SPM, tapi saya yakin istikharah cinta saya tidak salah kali ini. Walaupun dia nampak rock, tapi saya yakin hatinya sebaik ustaz. Walaupun dia merokok, saya yakin dia kan menghormati saya yang tidak suka orang merokok di depan saya dan anak2. Kalau dulu, persamaan di antara kita ialah kita sama-sama suka makan dan suka membaca buku, tapi bakal suami saya mempunyai satu persamaan dengan saya, pecinta kereta. Saya bukan pecinta emas permata, tapi saya pecinta kereta. Saya suka memandu laju2..tapi bakal suami saya macam awak juga, suka memandu ikut had laju. Saya tidak suka mercedes, tapi saya suka toyota.

Sekian, dua hari lagi saya akan menjadi isteri Zulkhairi, maka saya mohon maaf di atas segala salah dan silap saya ketika menjadi isteri awak. Juga mohon maaf kerana tidak menjadi menantu pilihan. Saya tahu, saya bukan isteri yang paling sempurna, tapi yang pasti, saya telah mencuba yang terbaik dan telah jalankan segala kewajiban saya sebagai isteri dan sebagai menantu. Memang ada masanya saya tidak ikut awak pulang ke kampung, bukan kerana apa..tapi kerana saya ada kelas hari Sabtu. Duit mengajar hari Saabtu tu bukan saya gunakan untuk saya, tapi itulah duit yang saya gunakan untuk beli kereta Innova untuk bawa anak2, duit itulah yang saya guna untuk bawa anak2 dan awak bercuti. Dan saya hanya dapat berehat pada hari Ahad. Saya tidak mahu balik ke kampung dan jadi mem besar, sebab kalau saya balik kampung saya mesti akan masuk dapur dan mengemas rumah emak awak. Saya harap awak faham hari ini.

Wassalam.

Bekas isterimu
Fauziah, 6-11-12

5 comments:

Faezah Abu Hassan said...

Dr Fauziah..I do respect your determination for standing up in what you want and believe in. I am in the midst of the same path as you are and I pray to Allah every day so I do have the strength to do what you did. Frankly my notions towards my present hubby is basically the same that you had towards your ex and the answer that your ex gave is very much similar to my hubby. Why I stayed on..I can't bear to see the sadness in my children eyes. I pray to Allah that the day would come so I could stand up and say to my hubby...please let me go...I don't love you any more as I had before.

ejay katlia said...

Saya juga...

Nadira Abdul said...

cerai kerana Allah? maaf saya tak faham.. cerai adalah perkara halal yg dibenci oleh Allah..

nor mala said...

doa semoga saya dibagi kekuatan

Lena Ben lena said...

Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

Post a Comment