Tuesday 25 September 2012

Pilihan Raya Kampus UIAM : Something to Ponder.

Assalamualaikum,

Pilihanraya kampus yang hebat semalam. Saya sebenarnya memang tidak suka mencampuri urusan kempen berkempen sejak dari zaman saya menjadi pelajar di Universiti Malaya lagi (1987-1991). Walaupun saya mempunyai usrah di bawah jemaah tertentu, tapi saya tidak mahu berkempen untuk sesiapa waktu itu. Kenapa? Sebab saya berpegang kepada prinsip saya menghormati semua calon yang bertanding. Saya tidak mahu memperlekehkan sesiapa walaupun daripada pihak lawan dan daripada jemaah lain. Hinggakan utk memakai lencana kumpulan tertentu pun saya tidak mahu. Lalu, saya pun dianggap sebagai salah seorang 'pembangkang' dalam jemaah sendiri. Seorang 'khawarij' walaupun tidak pernah melupakan bai'ah saya kepada jemaah yang mendidik saya melalui usrah dan tamrin.

Bukan benci pada politik..sama sekali tidak.Tapi bila terlalu bersemangat di dalam politik, kadang2 kita lupa bahawa semua adalah saudara seagama. kita lupa bahawa di dalam diri setiap manusia itu ada kebaikan dan kekurangan masing2. Calon favourite kita pun belum tentu perfect dan terbaik utk menjalankan tugas. Paling menyedihkan, kenapa tidak ada students yang datang bertanya pensyarah, "Madam/sir kenal tak pelajar ni? orangnya macamana?fikrahnya macamana? kerjanya semasa student macamana?"

Bukankah Islam mengajar kita, bertanyalah kepada mereka yang lebih arif? Malu bertanya sesat jalan. Tapi sudah la tidak mahu bertanya, kerana syok sendiri kononnya calon mereka yang terbaik, siap pula menghentam pensyarah yang hanya berikan komen, "kalau saya boleh undi, saya nak undi orang ini...." Walhal ayat itu menunjukkan ada sesuatu yang istimewa tentang orang tersebut. Apataha lagi kalau madam Fauziah yang menyebut, sebab dia sangat rapat dengan pelajar2nya. Bukan setakat kenal dalam kelas, tapi di luar kelas...walaupun tidak tahu segala pergerakannya di luar.

Ketika sedih berfikir ini semester terakhir saya di UIA, insyaAllah... tambah sedih hati saya bile melihat gelagat students yang bercakap ikut sedap mulut. Yang mengatakan orang lain tidak tahu buat kerja semata-mata dia tidak aktif di kampus. Saya dulu pun tak pandai juga sewaktu msuk Akademi Islam Univ.Malaya. Tapi bila diajar dan dididik oleh senior2 saya, saya pegang jawatan2 penting dalam Persatuan Mahaiswa Islam UM dan juga Persatuan Mahasiswa Akademi Islam UM. Jawatan Setiausaha, Bendahari, Biro Kebajikan semuanya saya pernah pegang. kalau tak percaya, boleh datang ofis saya dan tengok semua sjil2 penghargaan tu. atau tanya saja Prof Madya Dr Nasimah Hussin tentang fakta ini. Dalam aktif berpersatuan tu, masih sempat juga saya ikut kelab Bahasa Mandarin, walaupun tak pandai sangat bercakap. Come onlah..buanglah sikap syok sendiri dan perasan diri sendiri tu dah bagus.

Maaflah, saya nak luahkan semua isi hati saya hari ni. pengalaman di AIKOL, UIA ni....buat saya tambah sedar, kadang2 pelajar2 yg bersongkok dan berkopiah ni suka sangat rasa mereka manusia paling baik atas muka bumi ni. yang bettudung labuh berjubah hitam pula rasa merekalah yang terbaik. Hinggakan kalau jumpa pensyarah macam saya ni, tak payah lah bagi salam.kenapa nak hormatkan pensyarah yang tak pakai jubah dan tudung labuh. yang beri salam, yang suka cium tangan adalah pelajar2 yang biasa bisa saja dari segi pakaiannya.

Ada pelajar yang bertanya kepada saya, "macamana madam boleh berkawan dengan pelajar2 yang rambut perang, yang pakai tudung penndek semua tu? Jawabannya hanya satu, "Saya tidak pernah melihat kepada perbezaan di antara saya dan orang lain. yang saya lihat hanya persamaan di antara manusia." Kita semua mahluk Allah, kita semua saudara seagama..iaitu ISLAM. kita hanya baik di sisi ALLAH dengan nilai taqwa kita. kalau ada penyakit riyak dan rasa kita lebih baik, percayalah habis semua amalan baik kita hanya kerana setitik perasaan riyak.

Jangan terlalu memandang hina pada pelajar2 yang tak pakai kopiah atau songkok atau yang rambut tak amcam rambut ustaz-ustaz. Kalau yang berwarna perang atau kelabu asap tu, percayalah mereka masih boleh dibimbing.jadi tak perlulah nak hukum mereka. tak perlulah sampai kata mereka ni tak layak jadi pemimpin. Orang yang takbur dan riyak itulah yang tidak wajar jadi pemimpin.

Memang saya cuma pensyarah biasa, tak ada nilai apa pun di mata orang yang sangat mengagungkn title prof madya dan profesor. Tapi pengalaman saya sebagai pelajar di UM, pelajar di UK...dan pengalaman menjadi pensyarah biasa selama 20 tahu ini tetap menjadikan saya orang lebih berpengalaman dari u all yang masih bergelut nak dapatkan ijazah pertama, Jadi belajar2 lah menjadi manusia yang beradab bila bercakap walaupun dengan pensyarah yang tak ada nilai macam saya ni. Maaf, saya terpaksa meluahkan semua isi hati saya ini..kerana inilah semester terakhir saya akan berada di kampus ini. Kampus of Knowledge and Virtues. JANGAN HANYA BERBANGGA KALAU HANYA ADA KNOWLEDGE TAPI TIDAK ADA VIRTUES.

ALWAYS REMEMBER 3R.... "RESPECT YOURSELF, RESPECT OTHERS, RESPONSIBLE FOR YOUR WORDS AND ACTION."

Wassalam
Madam Fauziah.
AIKOL

0 comments:

Post a Comment