Friday 28 September 2012

Antara Bahagia dan Ketaatan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Sejak akhir2 ini, terlalu banyak kes perceraian. Ada yang bercerai ketika inai masih di jari, ada yang bercerai ketika anak sulung di dalam kandungan. Ada yang bercerai ketika anak2 masih kecil dan ada yang bercerai ketika anak2 dah besar panjang. dan paling ironi, ada yang bercerai ketika sudah bergelar nenek dan atuk.

Di sebalik setiap perceraian, pasti ada 
sebab tersendiri. Tidak matang, tidak sabar, tidak bertanggungjawb, tidak ada ksih lagi dan macam2 tidak lagi dalam masalah rumahtangga. Selalunya kita akan mendengar orang berkata, "kata tak bahagia, tapi ada anak sampai sedozen. Kata tak bahagia, tapi ada anak sampai 6 orang." itulah silap kita, kita gagal membezakan di antara bahagia dan ketaatan.

Macamana boleh bahagia, tapi ada anak sampai setengah dozen atau satu dozen? jawapannya mudah saja, ada wanita yang boleh mentaati suaminya walaupun dalam keadaan hatinya tersiksa atau merana dengan sikap atau perangai suami. Dimaki, dihina, dipukul atau disepak terajang pun, wanita yang taat ini masih menurut perintah suaminya untuk melayannya. Sebab itulah dalam tak bahagia, ada anak 6 atau 10 atau 12. Bukankah kita semua tahu bahawa seorang isteri wajib mentaati suaminya selagi suaminya tidak menyuruhnya berbuat maksiat. Jadi sama ada hatinya penuh dengan bunga2 bahagia atau dipenuhi dngan duri2 derita...wanita yang bergelar isteri itu tetap wajib mentaati suaminya.

Tetapi ada juga wanita yang hanya marahkan suaminya kerana pernah bersms dengan wanita lain, dia menolak hajat suaminya dan sanggup tidur dalam keadaan suami tidak redha dengan nya. Ada juga isteri yang langsung tidak membenarkan suami menyentuhnya semasa dia hamil 10 bulan. saya tidak faham apa sebab musababnya boleh jadi begini. tapi point saya ialah sedar atau tidak, hadis nabi Muhammad ada menyebut yang bermaksud, 'wanta yang enggan melayani suaminya di kamar tidur akan dilaknat oleh malaikat sepanjang malam sehinggalah dia dimaafkan oleh suaminya." Dilaknat sepanjang malam...bukan didoakan sepanjang malam oleh malaikat. Sanggupkah kita menjadi wanita yang dilaknat oleh malaikat sepanjang malam. Dan apabila dilaknat, di manakah kesudahan kita?

Paling sedih apabila mendengar cerita ada wanita2 yang bertudung pun bersikap seperti ini. Tak tahukah sikap ini dikatakan sebagai nusyuz kepada suami? ada yang enggan melayan suami sebab ada pakwe baru dalam hidup, ada yang enggan melayan suami kerana sakit hati suami sms atau nberkawan dengan wanita lain. Laaaa..kalau dah suami sms atau sedang berjinak2 dengan wanita lain,cubalah menangi semula hati suami tu. berikan layanan istimewa pada suami. bukannya mogok hingga tidak mahu tidur sbilik dengan suami. paling parah, tak cukup dengan mogok pada suami, berperang pula dengan makwe suaminya. Berperang tu mungkin bagus untuk pertahankan rumahtangga. tapi di samping tu, cubalah muhasabah diri sendiri. Di mana silap kita hingga suami mencari orang lain. kalau tak ada salah dan silap, alhamdulillah. tapi kalau memang ada silap kita, muhasabahlah. 

Yang penting, ingatlah...selagi bergelar isteri, seorang wanita itu wajib mentaati perintah suaminya selagi tidak bertentangan dengan ajaran islam. tapi kalau diminta melakukan hubungan intim semasa isteri sedang di dalam haid atau nifas, memang wajib ditolak kerana adalah haram melakukan hubungan intim ketika itu. Maaf ya...bukan nak menggatal ni, tapi memang ada isteri2 yang tak faham. Mereka sangka, bila kena taat pada suami, maka dalam keadaan haid dan nifas pun mereka perlu melayan suami seperti biasa. salah tu...kena faham betul2, kalau dalam dua keadaan tu, adalah HARAM utk berhubungan intim (sexual intercourse). 

Dan pihak suami pula kenalah bertimbangrasa. Janganlah hanya mementingkan diri sendiri. maksudnya,janganlah fikir isteri tu robot yang tak tahu letih dan penat. Dan kepada para isteri saya ingin berpesan sekali lagi, taatilah suami, selagi ketaatan itu tidak menjadi maksiat. Janganlah menjadi wanita yang rajin berpuasa sunat, tidak pernah tinggalkan sembahyang, tetapi enggan melayan suami di kamar tidur. Kalau dah rasa memang tak ada mood atau keinginan langsung, cubalah fikir kaedah2 lain termasuklah membenarkan suami utk berpoligami. Jangan marahhhh....ini cadangan saja. Hidup berumahtangga adalah untuk mencari keberkatan dan redha Allah. bukannya mencari dosa dan murka Allah. maafkan saya kalau ada tersalah kata , tersilap bicara.

wassalam.

0 comments:

Post a Comment