Tuesday 14 June 2011

Mimpi tidak selalu indah, hidup tidak selalu payah

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua sahabat pembaca dan warga SIM,
sekadar ingin berkongsi pengalaman hari ini. Moga ada yg dapt dijadikan pengajaran.

Pagi hari sebelum ke pejabat, mendapat satu panggilan dari seorang kenalan mengadu tentang suaminya yg ingin berkahwin lain. Tetapi utk mempastikan isteri pertamanya tidak mendapat apa-apa, semua harta telah ditukar kepada nama org lain. Kemudian si suami meminta dirinya diisytiharkan sebagai muflis oleh Mahkamah. Rumah yg didiami oleh isteri dan anak2 bakal disita. Ketika suami mula membuat onar, isterinya tetap mengatakan suaminya adalah suami yg baik dan tidak akan menzalimi dia dan anak2. Ketika tahu suaminya tidur dengan wanita lain pun, isteri ini masih mengatakan suami aku tak bersalah. wanita lain yang menggoda dia. Dan hari ini barulah dia tersedar, suaminya memang hebat....

Pukul 11 pagi, dikunjungi seorang wanita dan gadis yg berwajah penuh duka. Rupa2nya gadis muda ini adalah isteri yang baru dinikahi sebulan, tetapi telah diceraikan oleh suaminya sebelum mereka bersama. alasan si suami ialah "saya belum bersedia menjadi suami kamu. belum bersedia meninggalkan ibu saya.belum bersedia tidur dengan wanita lain selain ibu saya." Walhal menurut isteri yg muda ini, selama seminggu di rumah mertuanya, si suami tidur di ruang tamu bersama abang angkat dan adik angkatnya (lelaki) yg belum berkahwin. Surat cerai dikirimkan dari luar negara dan surat itu ditandatangani oleh si suami dan disaksikan oleh adik angkat dan abang angkat suaminya. Hebatnya lelaki menggunakan kuasa talak yg diberikan kepada mereka. Maruah isteri dan keluarga mertua menjadi taruhan.

Menangislah kalau itu boleh mengurangkan kesedihan di hatimu dik. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Siapalah kita utk menolak takhdir Allah. Cuma, jika mahu tuntutlah hakmu sebagai isteri yang dimalukan. Isteri yang maruah diri dan maruah keluarga diinjak-pinjak di kaki manusia. Bangunlah dari kedukaan yg amat berat ini, masih ramai yang bersamamu dik. Moga diberikan kekuatan utk terus menghadapi cabaran hidup ini. Yakinlah Allah telah menyelamatkanmu daripada bakal dizalimi oleh seorang lelaki bernama suami.

Pukul 1.00 tengahari, mendapat panggilan daripada seorang sahabat di Perlis. "aku baru kehilangan seorang anak, berumur 13 tahun. Dia mati lemas kerana terjatuh di dalam sungai semasa hendak ke sekolah. Aku menunggu ucapan takziah darimu tapi kenapa tidak ada panggilan langsung? Berkali-kali aku cuba hubungimu, tapi tak berjaya. kemanakah kamu sahabatku di saat aku memerlukanmu?"
Maafkan aku sahabat, aku benar2 tidak tahu tentang kehilangan anakmu. Tabahkanlah hati, yang pergi tetap pergi. Hanya menanti perhitungan di sana. tetapi kita yang masih hidup ini yg perlu berfikir, bagaimana cara hidup kita selepas ini. Makin dekatkah kita dengan Allah atau makin jauh? Giliran kita juga akan menyusul selepas ini. esok atau lusa hanya Allah yang tahu.

8.00 malam, menerima panggilan daripada seorang anak gadis yg dipanggil adik sejak setahun lalu. Mendengar kesedihannya bercerita tentang hati yg remuk dikecewakan oleh lelaki yg amat dikasihinya. Dimaki hamun setelah memberikan harapan kepada gadis ini. Betapa hatinya masih merindui lelaki yg pernah singgah di hatinya dan memberikan seribu harapan, dan pernah memberikannya hadiah. berhentilah mengejar lelaki yang tidak tahu menghormati seorang perempuan dik, apa yg ingin diharapkan dari seorang lelaki yg begini sikapnya. Yang penting maruah diri masih belum tercemar. Kesedihan di hatimu adalah bagai hujan yang lebat, suatu hari nanti hujan itu pasti reda juga. Tidurlah dengan aman adikku. Tak usah dikenang lagi pada yg tak sudi. semoga Allah mempertemukanmu dengan insan yg mulia hatinya, jujur dan menerima dirimu seadanya.

11 malam, membaca email daripada seorang insan yg mengadu masalah sahabatnya yang telah terlanjur dengan kekasih kemudian ditinggalkan seperti sampah. Kekasih hati pula telah bernikah dengan gadis lain yang suci. Apa yg perlu dibuat? Tidak ada manusia yang tidak membuat atau berbuat salah. Yang penting belajarlah dari kesilapan silam. Berusahalah utk tidak mengulanginya kesilapan itu. Lelaki yg sedang berbahagia itu biarkanlah dia, pasti ada balasan dari Allah sedang menantinya. kalau terlepas di dunia, tunggu saja di akhirat. Allah itu maha Adil dik....
bila kita bersalah kepada Allah, bertaubatlah, moga masih ada esok yg cerah buat kita. Hari semalam adalah sejarah yg hanya perlu dilihat sebagai pengajaran. bukan sebagai penghalang mencari kebahagiaan. Cintakan manusia, manusia akan mati. Cintai manusia, manusia akan pergi meninggalkkan kita, lalu cintailah Allah kerana itu cinta yg hakiki.

Mimpi tidak selalu indah, hidup tidak selalu payah.

"Sharing the happiness is to double it, sharing the sadness is to reduce half of it."


wassalam

 Dr Fauziah updated : 15/Jun/2011

0 comments:

Post a Comment