Saturday, 23 July 2011

Menyewa rumah yg sama atau bersekedudukan?

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera buat semua.

Bila membaca posting tentang isu tinggal serumah lelaki dan perempuan dan isu bersekedudukan ni, teringat saya kepada kenangan ketika belajar di London pada September 1992-September 1993. Waktu itu saya berumur 24 tahun dan menyewa bilik di rumah orang Pakistan dengan bayaran 60 pound sterling seminggu sedangkan biasiswa waktu itu kalau tak silap hanya 250 pound sebulan. Tuan rumah. isterinya dan seorang anaknya tinggal di bahagian bawah manakala saya dan 3 orang rakan saya (semuanya perempuan) lagi menyewa 3 bilik di atas. Dapur dan bilik air yg berasingan.

Di sebelah rumah sewa saya, beberapa orang pelajar yg sedang mengikuti pengajian ijazah pertama tinggal  di situ. Ada pelajar lelaki dan perempuan di rumah tersebut, dan pernah sekali ketika saya berbuka puasa di bilik seorang junior perempuan di situ, saya melihat ada seorang pelajar perempuan membawa masuk teman lelakinya ke dalam biliknya. Saya bertanya, "kenapa bawa masuk lelaki kat dalam bilik dik?" Pelajar itu menjawab, 'kami kena buat presentation minggu depan, jadi kami nak berdiskusi pasal tu lah." Yang peliknya pintu bilik itu tak dibuka tapi ditutup. Saya bertanya lagi, "tak takut jadi apa-apa ke dalam bilik nanti?" jawab pelajar tu, 'kami tak buat apa-apa kak fauziah, kami berdiskusi saja." Dan saya berkata kepada junior saya tu, "hebatlah iman you dengan boyfriend u. kalau saya di tempat awak, saya tak berani jamin saya pun boleh buat macam you.duduk sebilik, berdiskusi atas katil tapi tak jadi apa-apa. Malaikat pun tentu akan tabik hormat kat orang macam you." Pelajar itu terdiam dan hanya memandang saya sambil menutup pintu.

Kehidupan di kota London yang amat tinggi kos sara hidupnya kadang-kadang memaksa pelajar2nya tinggal serumah bercampur lelaki dan perempuan. tapi kadang-kadang sebab terlalu nak ekonomik kononya, maka ada yang tinggal sebilik. dalam keadaan tidak ada yang mengawasi mereka, tidak ada pencegah maksiat, tidak ada orang tua yg nak melarang itulah yang berlaku pada sesetengah pelajar di sana.

Bersekedudukan,maknanya seorang lelaki dan perempuan tinggal bersama-sama di dalam sebuah bilik atau di dalam sebuah rumah. Bukan setakat tinggal serumah, tetapi tidur bangun bersama maknanya berkongsi katil, itu makna bersekedudukan yang sebenarnya. kalau setakat  berkongsi rumah tapi tinggal di bilik berasingan, itu bukan bersekdudukan namanya. TETAPI, kalau tinggal serumah macam inilah yang akan mendorong kebanyakan orang utk bersekedudukan. mula-mula berkongsi rumah, kemudian berkongsi bilik dan diikuti dengan berkongsi katil.

Kita semua manusia biasa, bukan malaikat yang tidak ada nafsu. Sekuat mana pun iman kita, hasutan syaitan tetap ada di mana-mana. Mencegah lebih baik daripada mengubati (prevention is better than cure). lebih baik kita mengelakkan diri daripada tinggal serumah dengan lelaki yang bukan mahram. Ayat Quran di dalam surah al-Nur, yang bermaksud, "janganlah kamu menghampiri zina-  Laa Taqrabuuz zina itu bermaksud janganlah mendekati zina.", berpesan kepada kita supaya berhati-hati agar jangan menghampiri atau jangan melakukan apa-apa saja yang boleh membawa kepada perbuatan yan amat dikutuk iaitu ZINA.

Kalau hendak seribu daya, kalau tak mahu seribu dalih. kalau kita benar-benar hendak menjaga diri dan maruah diri, elakkanlah daripada tinggal serumah dengan lelaki walaupun bilik berasingan. tapi apa nak buat, hari ini ada juga yang bergaji tinggi sengaja memilih tinggal di kawasan yang ekslusif (gated and guarded) supaya bebas utk melakukan apa sahaja.

Kepada ibu bapa, selalulah berpesan kepada anak-anak kita, adik-adik kita, cucu-cucu kita supaya menjaga diri dan maruah diri. Kalau hilang pakaian atau laptop atau handfon yang canggih manggih, masih boleh dibeli dan dicari ganti, tetapi kalau hilang maruah diri, fikirlah sendiri. tidak ada yang dapat menggantikan maruah dan harga diri yang telah hilang. Kepada semua yang masih bergelut mencari rezeki di kota yang mencabar ini, yakinlah bahawa rahmat Allah itu amat luas. Seperti kata sahabat-sahabat SIM yg lain, birlah kita tinggal di rumah sewa yang mahal sikit harganya, tapi tidak bercampur dengan lelaki dan perempuan. dan kalau tinggal sesama perempuan atau hanya sesama lelaki pun, pastikanlah rakan-rakan serumah tidak membawa masuk teman lelaki atau teman wanita mereka ke bilik. kalau ada yang berani membawa masuk teman lelaki atau teman perempuan ke bilik atau ke rumah sewa itu, berilah nasihat baik-baik. kalau tak mampu nasihat, beritahulah pihak berkuasa. kalau tak mampu nak beritahu pihak berkuasa, carilah rumah sewa lain supaya kita tak bersubahat. Bukan apa bimbang kalau-kalau teman lelaki kawan serumah tu buaya darat yang ngap siapa saja yang ada di depan mata. Sebelum di ngap...baik angkat kaki selamatkan diri.

maafkan saya kalau ada kata-kata yang menyinggung perasaan sesiapa.

Wassalam
Dr fauziah

4 comments:

WADIRONI said...

justly reading...nice stuff // alhamdulillah , saya akan follow , insyaAllah.

Fauziah said...

terima kasih wadironi. diharapkan kita dapat belajar di antara satu sama lain.InsyaAllah.

aziz said...

salam mohon maaf andai komen ini tidak berapa enak...saya lihat dr. amat tegas nasihat tentang pelajaran terhadap pelajar...tetapi mengapa tidak tegas tentang soal hkum...sepatutnya kalau tegas tentang pelajaran ..juga tegas tentang hukum...kalau tidak tegas tentang hukum biar saja tidak tegas tentang pelajaran

Fauziah said...

waalaikumsalam.saudara aziz, saya kurang jelas tentang soal tidak tegas tentang hukum? sebab saya tidak mengatakan jangan dalam ayat2 saya?atau saya tidak kata berdosa kepada pelajar yg bawa masuk teman lelakinya ke bilik? kalau itu dianggap sebagai tidak tegas, terserahlah. itu hak saudara utk membuat penilaian. ada masanya org akan faham hanya dengan jelingan mata kita sebagai tanda kita tidak suka atau sebagai tanda kita marah.org2 yg saya ceritakan dalam tulisan ini bukan tidak tahu hukum. tugas kita hanya mengingatkan.bukan utk menghukum.dan saya rasa sebelum saudara berkata seseorang tidak tegas atau apa saja...lebih baik kenali org itu dgn lebih dekat sebelum menghukum.terima kasih

Post a Comment