Saturday 1 December 2012

Apa hukum makan vegetarian pork?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Hari berganti hari hari...masa terus berlalu meninggalkan kita. Tinggal sebulan lagi sebelum kita melangkah ke tahun 2013. 

Seorang pelajar saya yang sedang menjalani chambering bertanya kepada saya, apakah hukum makan vegetarian pork? Terkejut juga saya mendengar soalan tersebut. VEGETARIAN PORK? Dah tak ada makanan lain ke? Jawab pelajar saya, "tak perasan madam..lepas makan baru nampak tulis vegetarian pork. Rasa hati tak tenanglah pulak lepas tu."

Vegetarian Pork, memang dibuat daripada sayur2an saja, dan ditambah dengan perasa pork (daging khinzir). Saya tidak pasti, perasa pork itu dihasilkan daripada apa. Tapi bagi saya, seorang Muslim tidak wajar memakannya. Jawab pelajar saya, "buat daripada sayur saja madam."

Saya menarik nafas panjang, mengeluh dan bertanya lagi padanya, "Kalau ada orang jual vegetarian biawak, vegetarian frog, , vegetarian dog....you nak makan tak?". Pelajar saya tersentak dan berkata, "Madam ni...gelilah dengar semua tu." Saya cuma tersenyum dan bertanya, "Kenapa pula nak rasa geli..dalam Quran dan Sunnah bukan ada pun ayat-ayat yang haramkan makan biawak, katak atau anjing. Kenapa tak rasa geli nak makan vegetarian pork sedangkan pork itu memang diharamkan di dalam al-Quran?"

"Aaa..betul jugak ya madam." Jawab pelajar saya. Sepatutnya sebagai seorang Islam, kita perlu bersikap warak di dalam menjaga pemakanan kita. Kita bukan saja mesti menjauhi makanan2 yang haram, tapi kita juga perlu menjauhi makanan2 yang syubhah. Kita juga perlu mengelakkan makan atau minum makanan atau minuman yang ada unsur2 perkara yang diharamkan.

Minuman yang dipanggil Root beer, Ginger Beer mungkin sudah sebati dengan kita dan tidak menjadi isu lagi di dalam hdup kita. Tetapi kalau kita tergamak makan vegetarian pork, maknanya kita tidak bersikap warak dalam menjaga makanan dan minuman kita. Padahal kita tahu bahawa makan dan minuman yang kita ambil akan menjadi darah daging kita. Jangan dipandang ringan tentang makanan dan minuman yang kita ambil setiap hari. Semuanya adalah penting untuk minda kita, akal kita dan hati kita. 

Islam bukan saja mengajar kita supaya makan makanan dan minum minuman yang halal, tetapi makanan itu juga mestilah suci. Halaalan Toyyiba..halal dan baik serta suci. Walaupun makanan itu tidak haram, tetapi kita tetap perlu melihat kebersihannya dan kesuciannya. Murtabak atau martabak memang halal, tetapi kita kena pastikan telur2 yang digunakan itu dibasuh terlebih dahulu. Begitu juga dengan char kuew tiau, kita perlu pastikan telur itu dibasuh dan kuew tiaw itu adalah halal.

Halal sebenarnya bermula daripada permulaan sehinggalah makanan atau minuman itu dihidangkan. Kata seorang pakar industri halal, prinsip halal itu bermula dari ldang sehinggalah makanan atau minuman itu dihidangkan kepada kita. Lalu hati-hatilah dalam menjaga makanan dan minuman kita. Bersikap waraklah di dalam memberikan makanan dan minuman kepada anak2 kita.

Yang baik itu dari Allah, yang lemah itu dari saya sendiri.

Wasalam
Madam/Dr Fauziah.

0 comments:

Post a Comment